نجوم و اختر فیزیک

کشف سیاره ای غول پیکر به دور ستاره ای کوچک

بازدیدها: ۴۳

کشف سیاره ای غول پیکر به دور ستاره ای کوچک، اخترشناسان را شگفت زده کرده است.

در شماره جدید مجله ساینس (Science, 27 September 2019) کشف چنین سیاره ای اعلام شده است که دستاورد پروژه ای است با هدایت اخترشناسی از دانشگاه بارسلونا اسپانیا (برای مطالعه اصل مقاله اینجا را کلیک کنید). تا همین دو دهه پیش، باور رایج این بود که منظومه شمسی منحصربفرد است و تا آن زمان هم، البته، سیاره ای خارج این منظومه کشف نشده بود. اما امروزه به کمک روشهای متعدد، اخترشناسان موفق شدند بیش از چهار هزار سیاره در خارج منظومه شمسی کشف کنند. احتمالا تعداد واقعی سیارات فراخورشیدی خیلی بیش از این باید باشد. اما نکته شگفت انگیز تنوع خصوصیات این سیارات است که بر اساس نظریه های موجود به سختی می توان توضیح داد.

برای مثال، سیارات غول پیکر کمیاب هستند. اما این سیاره تازه کشف شده، موسوم به GJ 3512 b با جرمی در حدود نصف جرم سیاره مشتری، یک غول گازی محسوب می‌شود؛ و جالب تر این که جرم ستاره مرکزی که در فاصله سی و یک سال نوری است، حدود یکصد و بیشت و شش برابر جرم سیاره مشتری تخمین زده می‌شود. یعنی یک سیاره غول پیکر به دور ستاره ای کوچک در گردش است. دوره تناوب مداری این سیاره حدود ۲۰۴ روز است.

حال سوال کلیدی این است که چنین سیاره ای چگونه شکل گرفته است؟ نظریه های متدوال شکل گیری سیارات نمی توانند چگونگی پیدایش این سیاره را به خوبی توضیح دهند. این چالشی است که مطالعات بیشتر را طلب می کند.

پست های مرتبط