نانو در مهندسی 

کوچکترین پیکسل هایی که تا کنون ساخته شده اند

بازدیدها: ۵۰

این کوچکترین پیکسل یک میلیون بار کوچکتر از پیکسل های تلفن های هوشمند هستند که با به تله انداختن ذرات نور زیر سنگ های کوچک طلا ساخته میشوند. این پیکسل میتواند برای انواع جدید نمایشگرهای انعطاف پذیر در مقیاس بزرگ (به اندازه ی کافی بزرگ برای پوشش کامل ساختمان ها) استفاده شود.

پیکسل های رنگی که توسط تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه کمبریج بهبود داده شد، با تولید رولی فیلم های پلاستیکی انعطاف پذیر سازگار هستند که به طرز چشمگیری هزینه ی ساختشان را کاهش میدهد. نتایج در مجله ی Science Advances گزارش شده است.

ساختن چیزی مثل پوست هشت پا که قابلیت تغییر رنگ دارد رویایی همیشگی بوده است تا به افراد یا اشیا اجازه دهد در پس زمینه ای طبیعی نامرئی شوند. با این حال درست کردن صفحه نمایش های منعطف در فضای بزرگ کاریست بس پرهزینه چراکه از لایه های چندگانه ی بسیار دقیق ساخته میشوند.

در مرکز پیکسل هایی که توسط دانشمندان کمبریج توسعه یافت، یک ذره ی کوچک طلا به اندازه ی چند میلیاردم متر وجود دارد. این ذره در بالای سطح بازتابنده مینشیند و نور را در گپ مابین به تله می اندازد. در اطراف هر ذره یک پوشش چسبناک نازک وجود دارد که در زمان سوئیچ الکتریکی تغییر شیمیایی میکند و باعث تغییر رنگ پیکسل در طیف میشود.

تیمی از دانشمندان از رشته های مختلف از قبیل فیزیک، شیمی و تولید، به منظور کاهش هزینه ی تولید، پیکسل ها را با پوشاندن خمره ای از دانه های طلایی با یک پلیمر فعال به نام پلیانیلین ساختند و سپس آنها را روی پلاستیک انعطاف پذیر با پوشش آینه ای اسپری کردند.

این پیکسل ها هنوز کوچکترین پیکسل هایی هستند که تولید شده اند، یک میلیون بار کوچکتر از پیکسل های متداول تلفن های هوشمند. آنها را میتوان در نور آفتاب مشاهده کرد و از آنجاییکه آنها برای حفظ رنگهایشان نیازی به یک نیروی دائمی ندارند، دارای انرژی هستند که فضاهای بزرگ پایدار را فراهم می آورد.هیون هو جونگ، یکی از یکی از کارشناسان آزمایشگاه کاوندیش کمبریج میگوید: ما با شستن آنها از روی بسته های غذایی آلومینیومی شروع کردیم اما بعد متوجه شدیم که روش اسپری کردن آئروسل خیلی سریعتر است.

پروفسور جرمی جی بامبرگ از مرکز نانوفناوری در آزمایشگاه کاوندیش در کمبریج میگوید: ما به این روش نیاز داریم تا بتوانیم فناوری ها را قابل اجرا کنیم اگرچه ابزار نرمال نانوفناوری نیستند. او اضافه میکند: فیزیک نور در مقیاس نانو اجازه میدهد که حتی اگر کمتر از یک دهم فیلم با پیکسل فعالمان پوشیده باشد، سوئیچ انجام شود. این بخاطر این است که اندازه ی مسلم هر پیکسل نور بارها بزرگتر از فضای فیزیکی آنهاست زمانیکه از این ساختار طلای رزونانسی استفاده میکند.

این پیکسل ها میتوانند بستری از امکانات کاربردی جدید را فراهم کنند مثل صفحه نمایش های به اندازه ی ساختمان، معماری که میتواند بارگیری گرمای خورشیدی را خاموش کند، پوشش ها و لباس های استتار فعال و همچنین شاخص های کوچک برای دستگاه های اینترنت اشیا که در راه است.

در حال حاضر تیم در حال کار روی بهبود محدوده ی رنگ  هستند و به دنبال همکار برای توسعه ی بیشتر این فناوری میگردند.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

محتوی محافظت شده است.
0
آیا نیاز به راهنمایی دارید؟ با واتساپ گفتگو کنید